W minionym miesiącu firma LOT Aircraft Maintenance Services przeprowadziła pierwszy przegląd typu A (A-Check) na samolocie najnowszej generacji embraera - E195-E2 (SP-LEA) należącego do Polskie Linii Lotniczych LOT. Przegląd ten stanowi kluczowy element utrzymania zdatności do lotu i zapewnienia niezawodności operacyjnej samolotu.
Przegląd typu A (A-Check) jest najbardziej podstawowym rodzajem kontroli technicznej samolotu. Wykonywany jest regularnie, zazwyczaj co 400 do 600 godzin lotu lub co 200 do 300 lotów. W przypadku nowszych samolotów interwały te są nieco wydłużone. Dla E195-E2 przeglądy typu A są przeprowadzane regularnie po każdych 1000 godzinach lotnych. Ich głównym celem jest sprawdzenie kluczowych układów samolotu, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i zapobieganie awariom.
W ramach pakietu zadań podczas przeglądu wykonuje się szereg kluczowych testów i inspekcji, obejmujących m.in.:
- Testy układów sterowania lotem – szczegółowa weryfikacja pracy siłowników powierzchni sterowych;
- Inspekcje silników – przeprowadzono około 10 zadań na każdy silnik;
- Kompleksowe smarowanie – obejmujące podwozie główne i przednie oraz drzwi;
- Pakiet prób silnikowych – mający na celu ocenę sprawności napędu i systemów wspomagających;
- Inspekcje ogólne – obejmujące przegląd wnętrza, kokpitu oraz zewnętrznych elementów płatowca.
Na specjalne zlecenie klienta przeprowadzono drobne modyfikacje wnętrza oraz podwozia przedniego, aby dostosować maszynę do indywidualnych wymagań eksploatacyjnych.
Jak podkreśla LOTAMS cały przegląd był realizowany zgodnie z dokumentacją techniczną dostarczoną przez producenta samolotu, a stosowanie się do oficjalnych wytycznych zapewnia pełną zgodność z normami bezpieczeństwa i wymaganiami eksploatacyjnymi. Przegląd samolotu zakończył się pełnym sukcesem, a embraer E195-E2 o rejestracji SP-LEA powrócił do operacji spełniając wszystkie standardy techniczne i operacyjne.
E2 we flocie LOT-u W 2024 r. LOT pozyskał trzy embraery E195-E2 w leasingu operacyjnym od firmy Azorra Aviation. Maszyny o rejestracjach
SP-LEA,
LEB i
LEC pojawiły się kolejno w Warszawie w sierpniu, wrześniu i październiku ubiegłego roku. Wspomniane samoloty wyprodukowane zostały na początku 2024 br. Na pokład nowe nabytki LOT-u zabierają 136 pasażerów. Wnętrze nowych samolotów we flocie LOT można zobaczyć w naszym artykule „
LOT prezentuje Embraera E195-E2. Tak wygląda w środku!”.
E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2Nowy Embraer, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców embraera.